Gladde plaat herstellen.

Bij een caravan met gladde plaat is de toplaag, de laag waarop de kleurlaag is aangebracht, een dunne polyester- of aluminiumlaag. Deze laag is verlijmd op de isolerende caravanwand. Het herstellen van deze toplaag is niet eenvoudig. Maar door een ervaren autoschadebedrijf goed te doen door de opgebouwde ervaring. Deze ervaring is opgedaan met het herstellen van aluminium en kunststof panelen van moderne auto’s. Het vervangen een dergelijke toplaag is echter een geweldige klus en zeker niet zonder risico’s.

Het herstellen van deze toplaag is niet eenvoudig. Maar door een ervaren autoschadebedrijf goed te doen door de opgebouwde ervaring. Deze ervaring is opgedaan met het herstellen van aluminium en kunststof panelen van moderne auto’s. Het vervangen een dergelijke toplaag is echter een geweldige klus en zeker niet zonder risico’s. Er zijn twee mogelijke technieken. De beschadigde toplaag eraf pellen en de nieuwe toplaag verlijmen, of anders de beschadiging opvullen en de nieuwe toplaag over de bestaande plaat aanbrengen.Bij de eerste techniek wordt de isolatielaag erg veel geweld aangedaan, zodat de nieuwe toplaag er niet weer zo “strak” uitziet als na aflevering van de fabriek.

De tweede techniek heeft als nadeel o.m. de gewichtstoename van ongeveer 35 tot 50 kg aan één kant van de caravan. Ook met deze techniek is het moeilijk een strak resultaat te behalen, maar het grootste gevaar zit hier in het insluiten van lucht- of gasbellen tussen de verlijmde lagen. Met koel weer is er niets aan de hand maar met warm weer kunnen er “bobbels” ontstaan door het uitzetten van de lucht. Dit zal zich na het afkoelen niet weer herstellen en uiteindelijk zal een groot deel van de plaat loslaten. Kiezen voor deskundig herstel is dus zo gek nog niet!